zondag 2 januari 2011

Winst tijdens Oliebollenloop Gorredijk

Het was al weer voor de 5e keer dat het sport- en ontspanningscentrum Kortezwaag te Gorredijk haar jaarlijkse hardloopevenement organiseerde, de grote gang maker in dit geheel is ons eigen AV Heerenveen lid uit Luxwoude Wietze Jonker met zijn actieve medewerkers. Het aantal deelnemers is ieder jaar stijgende. De te lopen afstanden zijn exacte afstanden. Je kon inschrijven voor de 6,4 km (4 mijl) en de 10 km. Je kon deze afstanden wandelen en of hardlopend afleggen het geheel had een recreatief karakter, de start was om 13.30 uur. Maar ondanks het recreatief karakter van deze oudejaarsloop waren er toch leuke prijzen beschikbaar gesteld door Sietse van der Meij van Runnersworld te Heerenveen.

Enkele 10 tallen leden zowel jong en oud van AV Heerenveen liepen op deze oudejaarsdag mee. Het parcours was goed aangegeven met duidelijke pijlen, en enkele km punten waren aangegeven zodat je op deze manier heel ontspanend je km kon lopen, en je eind tijd tijdens het lopen al kon voorspellen. De loop route met de start direct naast het sport café liep als volgt: Richting Langezwaag over de Hegedijk, de 10 km ging linksaf de Bonteboksleane in, ( de 6,4 km ging eerder linksaf, de laatste 3,4 km van beide afstanden was over hetzelfde parcours) op naar Jonkerslan, de Fugelsang op en over de De Leijen naar Kortezwaag en bij de Nijewei links af en dan na 1,5 km op na de oliebollen die je kreeg na het passeren van de finish voor/ in het sport- en ontspanningscentrum Kortezwaag.

De wegen waren voor het grootste gedeelte verhard, en liep voor een grootgedeelte over verkeersluwe wegen, en door de invallende dooi goed begaanbaar, en dat met een temperatuur van een paar graden boven nul en een heerlijk zonnetje.

De eerste km ging (vanzelfsprekend) weer wat te snel (in 4:04), maar al vlot kwam ik in een fijn tempo. Na 1.5km kwam Johan van achter me aanlopen en vroeg of ik aan ging sluiten. Prima, maar als je je eigen wedstrijd wil lopen dan moet je dit zeker doen. Na bijna 4km kreeg Johan het al wat zwaarder, omdat ie tijdens de ijskoude Kerstcross in Oranjewoud flinke kou op de longen had gehad. Ik nam de positie van 'm over op naar Jonkerslan. Op de 5km klokte ik 22:01. Hmm, ok voor een loop in de winter (lees niet-specifieke periode), maar ik wilde toch wel onder de 44 minuten lopen. Klein tempootje erop. Maar Johan kon niet aansluiten en moest even wandelen. Ik ging alleen verder. Het was genieten. Geweldig weertje en de carbietschoten op de achtergrond. Gorredijk kwam weer in zicht. Benen voelden prima, ademhaling fijn onder controle, maar de darmen begonnen in de laatste km iets op te spelen. Behouden blijven lopen en bedenken dat ik die oudjaarsavond ook nog veel lekkers naar binnen wilde werken. Ik finishte als eerste dame in 43:40. Heel mooie tijd en prima tevreden mee. Daar moet in het voorjaar zeker weer een minuut vanaf, maar dat zal goedkomen.

Ik won een mooi lopershirt van saucony en na een gezellig gesprek met wat clubgenootjes terug naar huis voor de preparaties voor een gezellige oudejaarsavond. Lots of fun.