zondag 16 januari 2011

Derde plek tijdens super Cross duathlon in Nijverdal

Zaterdag 15 januari vond onder auspiciƫn van de NTB voor de 11e keer de DRW Run Bike Run plaats. Was het tot aan vorige week nog niet zeker of de wedstrijd door kon gaan in verband met de weersomstandigheden en de staat van het parcours, zaterdag was het zalig weer om te hardlopen en om met een ATB over het Ravijn te fietsen. Het deelnemers veld was dan ook groot.

In 2006 had ik deze cross duathlon al eens eerder gedaan en was ik succesvol met een eerste plek gefinisht. In de edities daarna meermalen de plannen gehad om terug te keren, maar wegens andere wedstrijden of planning was het er niet van gekomen. Vorig jaar toch weer ingeschreven voor de DRW Run Bike Run, maar toen werd de wedstrijd afgelast wegens teveel sneeuw op het parcours. Maar 2011 was het dan eindelijk weer zover. Met een delegatie van 9 atleten van AVHeerenveen (ja, Harold, je hoort er ook bij;)), vetrokkken we zaterdagochtend om 10:00 vanaf het clubgebouw. Mooi op tijd, want de start was om 12:30 en dan konden we mooi een rondje voorcrossen. Maar doordat we in de file belandden, werd het geen rondje voorcrossen en waren we net op tijd om nog 5 minuten in te kunnen lopen.

Voor de RBR waren de afstanden 5 km lopen ( twee rondes van 2,5 km), 20 km fietsen op een ATB ( twee rondes van 10 km) en daarna nog eens 2,5 km lopen. Om 12:30 het startschot. Na een aanloop van 200m direct een steile klim omhoog met boomworsteld het bos in. Da's goed opletten wanneer iedereen zo dicht op elkaar zit. Goed voor de enkels he. Ik startte behouden omdat inhalen op het eerste stuk voor onnodig energieverbruik leidt en alleen maar ongelukken kan brengen. Daar waar het parcours het toeliet haalde ik een paar mannen in. Stoer parcours, echt crossen. Daar houd ik wel van. Ruim over de helft van de eerste ronde kwam je bij een zeer steile afdaling in het mulle zand. Hup zo 20 meter naar beneden. Met grote stappen en dan je hakken goed in het zand. Ging prima. Maar dan ook direct weer omhoog he? Door het mulle zand. Oef, zwaar. Kleine stapjes die wegzakken in het mulle zand. Halverwege de mulle klim voelde ik de benen wat branden. In het zelfde tempo door en dan bovenaan rustig benen een beetje laten herstellen. Zo volgde nog een ronde.

Als 4de dame liep ik het PF in voor de wissel en als derde begon ik aan het fietsen. Eerst een verhard aanloopstuk richting het bos en dan met een haakse bocht de bossen in. Ingrid, die wat langzamer wisselde haalde me hier al in. Ik lag weer op de 4de plek en bedacht me Ingrid zo lang mogelijk bij te blijven. Het parcours lag er geweldig bij. Modder viel ontzettend mee (had wel wat meer gemogen, want daar pakte ik wel m'n voordeel). Een kilometer of 4 kon ik bij Ingrid blijven en moest toen lossen. Maar het fietsen bleef een waar genot. Na 6km keek ik Adrea in de rug. Knal roze shirt dus dat werkt als een rood doek op een stier;) Ik kwam langzaam dichterbij. Maar bij een enigszins steile klim waar ik op het kleine blad schakelde, sloeg m'n ketting eraf. Ik probeerde nog fietsend het ketting erop te krijgen, maar dit lukte niet. Afstappen, ketting erom leggen en de trapper ronddraaien, dit herhalen omdat het ketting nog niet goed zat en toen, hup, weer op de fiets. jammer van die 20-30 seconden. Knallen weer. Het duurde even voordat ik het roze shirt weer zag, maar aan het einde van de eerste ronde (10km) was ik Andrea voorbij.

Vanuit de derde positie kon ik nog opschuiven naar een tweede positie op de ATB. Ik wist pas hoe groot de marges met de dames achter me waren tijdens de laatste wissel in het PF. Ik begon als tweede dame aan het lopen, maar zag dat Andrea met lopen vlak achter me zat en goed het tempo erin had. Sharon Zuijdervliet die daarachter zeer sterk liep, was op te grote afstand.  Ik besloot niet maximaal te lopen; niet teveel in het rood. Ik liet bij de mulle afdaling Andrea voorbij gaan en sloot bovenaan de steile klim niet aan. Dit is een intensieve training en geen piekmoment hield ik mezelf voor. Het seizoen moet nog komen. Ik was al super tevreden met het verloop van de wedstrijd. De laatste 750m liet ik mezelf mooi 'uitrollen' naar de finish en in een tijd van 1:40:18 finishte ik als derde dame achter Ingrid Tempert (1:38:30) en Andrea Jochems (1:39:42). Het was een mooie dameswedstrijd geweest, met weinig grote verschillen.

John werd 2de bij de heren 40+, Samme 3de bij de heren 40+ en Elsbeth was 1ste bij de dames 40+.
Foekelina, bedankt voor de mooie foto's. Zie ook Samme's foto's

Uitslagen:
John Nagelhout     1:26:49
Samme Steenstra  1:28:58
Marco Douma      1:32:55
Paco v.d. Reijden  1:33:43
Harold Brouwer    1:34:52
Henk Meijer         1:39:34
Silvia Brouwer      1:40:18
Marcel Walstra    1:45:46
Elsbeth Rispens    1:59:06