zondag 22 januari 2012

Zilver op topparcours in Nijverdal

Met een sterke delegatie van AVHeerenveen namen we zaterdag 21 januari deel aan de cross duathlon in Nijverdal. Heren: Samme Steenstra, Marco Douma, Henk Meijers en dames: Elsbeth Rispens, Tineke v.d. Wal en ik. Coach en tevens fotograaf Foekelien was ook mee. We gingen met goud en 2x zilver weer naar huis. Ik voelde me ondanks een zilveren plek niet geheel voldaan, maar was tevreden met deze tweede plek. Het was gezellig genieten!
Na de zwemtraining van 8:00-9:00 vertrokken we een half uurtje later met 7 man/vrouw verdeeld over 2 auto's richting Nijverdal. Ruim tijd voor de start voor alle bezigheden die meer of minder noodzakelijk zijn. Het was een beetje miezerig weer en het PF was flink nat; de rest van het parcours zou niet heel erg anders zijn. Nijverdal blijft bijzonder voor me. Hoewel dit een RBR was, deed ik in 2004 hier mijn allereerste triathlon op dezelfde bodem. Een parcours en omgeving om je vingers bij af te likken. Dus veel zin!
De start om 13:00. Twee rondes lopen van 2.5km. een super loopronde beginnend met een tamelijk steile klim gevolgd door een pad vol boomwortels en lekkere modderpoelen. Na een krappe 2 km volgt een steile afdaling door het mulle zand en daar mag je dan vervolgens ook weer omhoog klauteren. Mmmm, echt lekker hoor. Deze klim maakt de wedstrijd geliefd en berucht. Het kan niet anders dan even flink in het rood gaan en boven aangekomen even flink uitblazen en proberen weer in een normaal loopritme te komen. Het lopen ging de eerste 2 rondes erg goed. Liane de Wit ging bij de dames aan kop. Goede loopster maar het fietsen ligt haar iets minder. Daarachter zat Ingrid Tempert, goede loopster maar vooral een kei in het ATB-en. Ik volgde op een 3de plek, op de hielen gezeten door Geke. De dames 1t/m4 zaten na 5 km lopen nog erg dicht achter elkaar. Voor de wissel nam ik de tweede plek over achter Liane. Ik kende een vlotte wissel en was klaar voor het biken.
Ik werd al vlot ingehaald door Ingrid Tempert. Die strijd op de fiets hoefde ik met haar niet aan te gaan en dus hield ik m'n eigen tempo. Al vlot haalde ik met flink tempo Liane in. Door het tempoverschil wist ik direct dat zij in de wedstrijd geen bedreiging meer zou zijn. Ik behield m'n 2de positie, maar wist niet wat Geke Venema achter mij zou doen. Na een kilometer of 5 fietsen reed ze me voorbij, maar liet direct ook haar tempo weer vallen waardoor ik haar voorbij ging. Dat was ook het moment waarop ik last kreeg van m'n maag/darmen. Niet heftig, maar er stokte iets. Voelde niet fijn. Benen voelden ook niet giga sterk. Dus ik besloot een klein tandje terug te doen. Daar waar ik lopend m'n HR nog rond de 170 kreeg, fietste ik nu met de HR rond de 160. Maar dat voelde ok en ik had geen zin in pijn. Gewoon op een lekker tempootje genieten van het afwisselende parcours: blubber;), mooie singletracks, klimmen, dalen, bochten. SUPER! Ik behield m'n 2de positie en begon met voldoende marge, na een vlotte wissel aan de laatste 2.5km lopen.
Het parcours gaf voldoende overzicht om te kijken waar je meest nabije medestanders zich bevonden. Dus bij het starten met lopen wist ik dat ik de 2de plaats zou kunnen behouden. M'n maag/darm systeem was flink geblokkeerd. Dat gaf geen pijn maar wel een belemmerend gevoel. Het was zo en ik kon er prima mee doorrennen. Verder liep het ontspannen en voelde ik alleen de kuiten soms flink op spanning staan bij de steile klimmen. Op naar de mulle zand afdaling en nog een keer door het mulle zand omhoog en dan weet ik dat het weer een jaar duurt voordat ik datzelfde stukje weer moet rennen;) Altijd een paar sadisten die bovenaan de heuvel staan aan te moedigen. Dat is fijn hoor! Maar ik vraag me wel eens af of ze daadwerkelijk weten hoe het voelt om zo steil omhoog te gaan door het mulle zand. Dat is op je tanden bijten, flink verzuren en proberen door te ademen. Ha, en dan weet je dat de laatste 500m komen. Op weg naar de finish. op weg naar een mooie zilveren plek. Mijn finish in 1:44:17 was exact 2 minuten na Ingrid Tempert die als eerste dame finishte en anderhalve minuut voor Manon van Hees. Toch prima!

Een 10 minuten voor mij hadden Samme en Marco eveneens super prestaties geleverd door respectievelijk als 1ste en 2de H40+ te finishen binnen 15 seceonden van elkaar. Super heren! Daarnaast lieten Henk, Tineke en Elsbeth eveneens mooie prestaties zien en hadden we gezamenlijk een ontzettend geslaagde dag. Dank aan de organisatie + vrijwilligers van de DRW RBR Nijverdal voor het evenement en aan John Veenstra voor de fotografie.