zondag 8 januari 2012

Pittige start 2012 tijdens crossloop Sint Nyk

Zaterdag 8 januari stond m'n eerste wedstrijdje van het seizoen gepland. En ja, het is een wedstrijd zonder doel omdat ik in deze periode het gros van mijn trainingen in de lage zones (moet) train(en). Maar ik vind het wel lekker om even wat pittiger te lopen en tandje harder te gaan als in de training.

Het was natuurlijk bagger in het bos rondom Sint Nyk. Om deze reden was het parcours ook wat verlegd t.o.v. vorig jaar. Na de zwemtraining reed ik samen met Jos richting Sint Nyk. Even inschrijven, de startlocatie opzoeken en even warm lopen. Ik zag Johan lopen (vaste loopmaatje op de baan en haas tijdens mijn nieuwe PR op de 10km e.a. loopjes) en gaf hem aan dat ik wel weer wilde proberen om met 'm mee te lopen. Ik zag Lisette, Geke en Lenneke; allen triatleet/survival en prima loopsters. 't Is een training he? Maar ik loop het liefst zoveel mogelijk voorin. Lisette loop zeer sterk en van haar kan ik zeker niet winnen. Met Geke en Lenneke kan ik goed 'strijden'. We kunnen elkaar scherp houden.

Ik startte redelijk voorin. In zo'n massa is het toch altijd moeilijk te zien waar je loopt. En met de vele modder en plassen maakt het wel uit waar je loopt. Het ging prima. Hartslag stijgt naar 162 in de eerste kilometer. Ik vind Johan en pik bij 'm aan. Ik zie Lisette, Geke en Lenneke voor me. Besluit met Johan mee te gaan en ga Geke en Lenneke voorbij. Langs het open veld na zo'n 3.5km is dat wel erg gunstig. De eerste ronde van 5.3km kom ik door als 2de dame. Geen idee hoe het verschil met de dames achter me is. Wel houd ik Lisette in het zicht. dat geeft een goed gevoel. Johan moet ik in de tweede ronde loslaten. Loopt net wat sterker dan ik. Alleen ga ik verder.

Het lopen voelt goed, maar niet zo super als een week geleden. Hoeft ook niet.......ik ben tevreden zo. Na 9km wordt het tijd om even over de schouder te kijken. Ik voel m'n benen flink en loop al een tijdje op HR 172. Moet ik nog diep gaan om Geke en Lenneke voor te blijven of kan ik ; rustig uitlopen'. Mijn korte blik in de bocht ziet een rode schim. Dat moet Geke zijn. Zo'n 100-150m achter me. NIet verslappen dus, maar voldoende voorsprong om niet te hoeven versnellen. Ik hou m'n tempo en finish een ruime minuut achter Lisette in 48:29. Lenneke finisht als derde dame vlot gevolgd door Geke. Dat was weer pittig genoeg! Even uitlopen met Jos en in de auto vlot naar huis voor een verdiend bad. Lekkere sportieve ochtend en tijd voor herstel, want zondag staat er een 45km modder op de ATB op het programma.