zondag 1 januari 2012

Terugblik op bronzen jaar 2011; Vooruitblik 2012: geen berg is te hoog

Terugblik op 2011
2011 was voor mij een fantastisch sportjaar. Maar wat zijn dan de ingredienten voor een goed sportjaar? Voorop staat het plezier voor mij. En plezier in de sport beleef ik o.a. wanneer ik met een ontspannen gevoel de sport kan bedrijven. Concreet houdt dit in dat ik de tijd moet hebben om te sporten. En die tijd die vond ik dit jaar. Balans hebben in de tijd die je kwijt bent aan je baan, de tijd die je met je gezin door wilt brengen en de tijd die je graag wilt sporten. Ik heb er dit jaar voor gekozen om gewoon eens de uren op mijn werk te draaien die ik behoor te maken; en dus geen overuren te draaien. Dat was een goede, want daar waar ik in het verleden nog regelmatig extra werkte, ging dit meestal ten kostte van mijn uren sport en/of rust. Met als gevolg dat ik onrustig werd en ik ook minder effectief op het werk was. Daardoor werden ook vaak trainingen niet ontspannen of volledig niet uitgevoerd en blijf je zowel in werk en sport constant spanningen houden. Beetje vicieus cirkeltje waar je dan in terecht komt. Maar dit jaar ging dat super. En ook de 'afstemming' met de tijd thuis en de tijd die aan sport werden besteed was goed. Soms is het natuurlijk rennen. Ten slotte vind ik het ook belangrijk dat de kids hun fijne sportmomenten hebben, wil ik tijd voor Theo en het gezin, wil ik mijn bijdrage leveren in maatschappelijke vrijwilligersprojecten en vind ik het fijn om tijd met familie of vrienden door te brengen.

Balans in gezin, werk (32 uur + 8 uur reistijd) en sport
Neem een gemiddelde maandag in het afgelopen half jaar. Wekkertje om 6:30, douchen en om 7 uur in de auto naar Groningen om de dag daar rond 8 uur te beginnen. Dagje met vergaderingen, colleges, mail etc. Rond 16:15 terug naar Oudeschoot. Thuis aangekomen is Jona om 16:45 al met vriendje uit het dorp vertrokken naar de voetbaltraining. Met Mart en Maud eet ik macaroni (die ik de zondagavond heb gemaakt). Ik breng Maud om 17:20 naar de acrogymnastiek en Mart vetrekt om 17:45 naar de voetbaltraining. Tijd voor mij om even rustig te zitten en/of wat kleine dingetjes te doen. Dan tas inpakken voor de zwem en looptraining. Ik vertrek 18:30 naar het zwembad bij Sportstad en Theo haalt, vanuit z'n werk, eerst Mart en Jona om 19:00 uit de training en vervolgens wordt Maud om 19:30 van acro gehaald. Ik heb de zwemtraining van 18:45-19:45 van AVHeerenveen/HZ&PC er dan bijna op zitten. Aansluitend van 20:00 tot 20:50 lekker lopen met aantal triatleten van AVHeerenveen. Om 21:00 weer thuis om de kids nog even een nachtzoen te geven met een dikke knuffel.
En nee, ik ben niet elke avond van huis om te trainen. Maandag en dinsdagavond ben ik van huis voor trainingen, de overige dagen in principe niet. De woensdag ben ik vrij van mijn werk in Groningen en gebruik ik 's morgens, als de kids op school zijn, voor duurtrainingen. Donderdag is 'rustdag' voor de sport en vrijdag doe ik 's morgens vroeg, als iedereen in huis nog slaapt een duurloopje. Sinds kort hebben we bij AVHeerenveen op zaterdag de mogelijkheid om al 'vroeg' te zwemmen. Dat 'vroeg' is in ons geval 8:00. Een super tijdstip zodat ik na een uurtje zwemmen, fijn de competitiewedstrijden van de kids kan beleven. Zondag(ochtend) is er fijn ruimte voor lange duur.

AVHeerenveen als stimulans en voor gezelligheid
En zo heb ik een heerlijk ritme in de week. Bevalt me goed en hoop ik zo door te zetten. De ontspanning blijft zo en het plezier ook. Maar het plezier is ook voor een groot deel te danken aan de gezellige groep tri-idioten en lopers van AVHeerenveen om me heen. Gelijkgestemden met passie voor verschillende duursporten. Ik vind dat we in de afgelopen jaren zo'n enorm plezierige groep hebben gekregen. Atleten om me heen die me inspireren en waarmee ik gezellige trainingen beleef. Wederzijdse interesse en respect voor wat een ieder doet in de sport en ook daarbuiten. Super hoor! De leuke ATB tochten die we gezamenlijk doen met nazit, het zwemmen in de Put zodra het buiten water dit toelaat, de vele berichten heen-en-weer. Zonder dit was de sport zeker minder leuk.
Dat maakte dit jaar tot een succes. Dat het succes grotendeels zat in het plezier dat ik beleefde, sluit niet uit dat er ook nog geweldige sportprestaties uit voortvloeiden. Natuurlijk een extra stimulans om nog wat harder te trainen;)

Prestaties 2011



















Natuurlijk zijn er altijd een aantal prestaties die meer betekenis hebben dan andere. Voor mij was m'n meest bijzondere prestatie dan ook wel de 3de plek op het NK cross Triathlon. Daarbij maak ik me overigens geen illusies. Want ik besef ter dege dat afwezigheid van een aantal goede cross triatletes in 2011 ervoor zorgden dat ik het brons kon halen. Anderzijds, heb ik tijdens het NK wel een zeer goede wedstrijd gedraaid en wie er niet is kan ook niet winnen. Maar ook Ameland ging dit jaar heel erg super. Zowel het biken als opvolgend het lopen gingen zeer het goed. Zo goed zelfs dat ik nog ruim voor Marijke Zeekant (gewaardeerd veteraan), die tijdens het NK cross triathlon nog zilver behaalde, finishte. December was een goede afsluiter. Tijdens de Adventure Run liep ik het parcours sneller dan ik ooit tevoren had gedaan. En erg bijzonder vond ik het om tijdens de oliebollenlooop op oudejaarsdag mijn PR op de 10km (uit 2005) met 46 seconden aan kon scherpen.

Vooral in het ATB-en ben ik gegroeid. Wat dat betreft was Kellerwald ook wel een bijzondere en nieuwe ervaring voor me. Ik hoop komend jaar nog verder te groeien in het biken. Maar dat moet gaan lukken met de plannen voor 2012.

Vooruitblik 2012: Geen berg is te hoog
Met het slagen van de inschrijving voor de TransAlp 2012 is het doel voor 2012 gezet. Samen met Marco Douma ga ik in juli de TransAlp op de ATB rijden. Daar kijk ik enorm naar uit. Grenzen zijn er tenslotte om te verleggen en een berg is nooit te hoog om te beklimmen. Met een zelfde instelling, een eerdere ervaring, een sterk lichaam en een flinke dosis enthousiasme weet ik dat Marco een geweldige partner is om deze bijzondere wedstrijd te gaan volbrengen. Met sponsoring van On Tour Tweewielers gaan we 8 dagen door de Alpen biken. De grove lijnen voor het schema liggen klaar. Sterker nog, de eerste weken zijn al concreet ingevuld en uitgevoerd. Met een 3-daagse in Kellerwald, een lang weekend Limburg en mogelijk nog een weekend Ardennen moeten de puntjes op de i worden gezet. Daartussen liggen vele kilometers ATB-en inclusief mooie (lange)tochten en een aantal wedstrijden. De nadruk zal op het fietsen liggen, maar daarmee laat ik het triathlonseizoen niet verloren gaan. Ik heb de nodige du- en triathlons ingepland. Wel vind ik het heel spijtig dat ik het EK cross triathlon dat dit jaar in Nederland plaatsvindt, moet laten schieten. Maar de Tri-Ambla en het NK cross triathlon in Vlaardingen staan wel op mijn agenda. Helemaal klaar voor 2012!!!!