zondag 1 januari 2012

Afsluiten in style: PR op oudjaarsdag

Vorig jaar voor het eerst meegelopen met de oliebollenloop op Oudjaarsdag in Gorredijk. Was toen een zeer gezellig lokaal loopje met toen nog sneeuw op het parcours. Dit jaar was door juist gebruik van de social media en de gunst van een loop op de zaterdag het deelnemersaantal meer dan verdrievoudigd. Ruim 600 lopers deden 31 januari 2011 mee aan de Oliebollenloop.
Lekker hoor, om op Oudjaarsdag je nog even flink in het zweet te jagen voordat al dat ongezonde voedsel naar binnen wordt gewerkt; kunnen er 3 extra oliebollen naar binnen zullen we dan maar zeggen. Ik was mooi op tijd aanwezig bij Sportcentrum Kortezwaag voor de inschrijving. Dit keer niet in de kantine (want dat zou niet passen)maar in de sporthal. Organisatie netjes voor elkaar en her en der even wat kletsen met bekenden van AVHeerenveen. Tijdens het inlopen kwam ik clubgenootjes Johan en Hendrik tegen. Hendrik wilde, na een periode van blessure, 43 minuten op de 10km lopen. Johan zou hem hazen. Het leek mij een mooie richttijd gezien ik vorig jaar 43:40 had gelopen en ik toch zeker sneller dan vorig jaar wilde zijn. Ik besloot ook aan te sluiten.
Na het warmlopen gingen we de sporthal weer in van waaruit ook de start zou zijn. Het klokje tikte vrolijk door en voordat we het wisten was het bijna 14:10 (starttijd) en was de start van de 10km. We bleken met z'n drieeen echt helemaal achteraan te staan in de rij. Dat gebeurt mij nooit. Ik overwoog om via een omweg, nog voor de start, mij vooraan in het startvak te verschalken, maar dacht tegelijkertijd: "nee, lekker lopen met Johan en Hendrik; Bovendien is het maar een recreatieloopje, dus niet te fanatiek".  Na het startschot duurde het 40 seconden voordat we over de mat voor tijdsregistratie liepen. Vanaf toen werd het een inhaalrace. En dat voelde mentaal helemaal niet verkeerd. We liepen zonder al teveel hinder de eerste kilometer in 4:10. Dat ging dus lekker en voelde heel goed aan de benen. Tempo lag boven het schema, maar ik weet dat Johan zeer stabiel kan lopen. Ook de tweede kilometer werkten we in hetzelfde tempo af. De sliert met lopers werd al wat dunner en dat betekende ook prettiger lopen. Ik verbaasde me over mijn hartslag die rond de 162 lag terwijl we toch goed tempo hadden. De vrijdag ervoor was een rustdag geweest, mijn benen voelden goed en ik had geen rare kwaaltjes, dus waarschijnlijk ging het gewoon zo goed. Na kilometer 3 ging de hartslag heel gestaag iets omhoog maar vroeg ik me toch af of ik niet teveel inhield. Tenslotte liep ik 2 weken ervoor de Adventure Run (21.1km) met een gemiddelde hartslag van 171. Ik vertrouwde op Johan (62 jaar) zijn ervaring en wilde i.i.g. de 7km dit tempo zo houden. Nog steeds haalden we de een na de andere loper in. Dit voelde echt gewoon veel te goed. Na zo'n 7.5km besloot Hendrik iets te versnellen. Hoewel mijn benen goed voelden, besloot ik bij Johan te blijven. Helaas mistte ik een paar kilometerbordjes langs de weg waardoor ik niet exact kon zien op welk schema ik liep. En toen was daar opeens het bordje met de laatste kilometer. Ik keek op m'n horloge en zag 37:57. Jemig!!! Als ik die laatste kilometer nu nog in 4 minuten kon lopen, dan had ik mijn tijd van vorig jaar (43:40) zeker ruim verbeterd. Maar nog specialer: dan zou ik mijn PR (42:45) dat nog dateert uit 2005 Nikehilversumcityrun gaan verbeteren.
Goh, dat gaf ineens een heel ander gevoel bij deze loop. Het lopen ging heel goed, maar het is off season en ik heb dus veel basiswerk gedaan de laatste tijd en niet specifiek hier naartoe getraind. En dan opeens ligt er de kans om je PR te verbeteren. Zo, als ik dit eerder had geweten.......Maar wat maakt het uit. Ik zei Johan dat ik de laatste kilometer nog iets ging versnellen omdat ik m'n PR aan diggelen ging slaan en een nieuwe tijd ging zetten. Hij liet me gaan, maar kreeg binnen 100m ineens ook een energieboost. Hij trok me nog even mee en liep zelfs nog 4 seconden op me uit. Ik finishte in 41:59!!! Wauw. Helemaal te gek. Super blij mee. Wie verwacht dat nu op een Oudejaarsdag? Ik zit gewoon in mijn basisperiode; Ik had deze week al 8 uren gelopen en gefietst. Waar kwam ineens dit PR vandaan wat al 6.5 jaar stond? Belachelijk. Maar o zo fijn. Een geweldige afsluiting van het jaar. En hoewel ik vorig jaar de Oliebollenloop won in 43:40, was mijn 41:59 nu 'slechts' goed voor een 3de plek. Maar ik ben met deze prestatie natuurlijk veel blijer dan vorig jaar. Hopen deze lijn in 2012 voort te zetten. Aan iedere lezer dezelfde succeservaringen voor 2012 toegewenst!!!
Ik wil de organisatie van de Oliebollenloop enorm bedanken voor het gezellige event en bovenal complimenteren met aanpak en de groei van het event. Well done! Tot volgend jaar.
(foto's volgen)