zondag 22 augustus 2010

Zesde dame NK cross Triathlon den Haag

Een mooie dag, een bijzondere wedstrijd en aangename omstandigheden. Het maximaal haalbare was een zesde plek tijdens het NK cross triathlon.

Zaterdagmiddag vertrok ik tezamen met Casper zeer op tijd (13:00) richting Den Haag/Kijkduin voor het NK cross triathlon. Het weer bleef een beetje achter bij de voorspellingen die waren gedaan. Tegen drieën kwamen we aan in Kijkduin en hadden we alle tijd voor de inschrijving, terrasje en prepareren voor de wedstrijd. Om 17:45 was de start. De zee was lekker onstuimig en de stroming gunstig. Met een windkracht 4 was het goed te doen. Na het startschot de zee inrennen met alle andere malloten die dit avontuur aangingen. Het bereiken van de eerste boei, door de branding heen, kostte de meeste moeite. Maar weldra had ik een redelijke plek gevonden en kon ik parallel aan de kustlijn verder zwemmen. Met de golfslag aan de rechter zijde en m'n ademhaling links, ging het helemaal perect. Af en toe bovenop een golf even oriënteren waar de volgende boei lag. Na het ronden van de laatste boei liet ik me heerlijk door de golven richting het land rollen. Na het stand te hebben bereikt, moest een klein stukje worden gelopen en moest je nogmaals door de branding om de laatste boei te ronden. Het ging prima. Het pak uit direct bij de zee ging niet zo vlot als ik wilde. Maar goed, door het mulle zand naar het Parc Fermee.

Ik had snel schoenen aan en sprong op m'n ATB om te beginnen aan de 28km rit over strand en door de puinduinen. Fietsen ging goed. Het strand was goed berijdbaar en met windkracht 4 kon ik voldoende snelheid houden. De grootste frustratie is dan toch de groepjes mannelijke atleten waarbij je als vrouw niet mag stayeren. En dat kost tijd. Of beter gezegd, dan kun je geen tijdswinst halen. Toen mij op een gegeven moment een groepje mannen met dame passeerde, kon ik mij dan ook niet stilhouden en wees deze dame op de regelementen. Ik wilde de race op de juiste manier beleven, and so I did. De eerste ronde mijn zesde positie kunnen vasthouden. De tweede ronde ook weer, al begon m'n ATB te haperen. M'n ketting liep tot 3x toe vast en dat kostte me toch wel kostbare seconden.

Aangekomen in de wisselzone, snel de schoene aan en starten met de laatste 10km lopen. Dat ging heerlijk. Ik voelde me fit en sterk. Geen dames in zicht voor me en ook niet achter me. Dat betekende lekker steady doorlopen. Ik finishte 18 minuten nadat Ingrid van Lubek de nationale titel op haar naam had geschreven. Fris en voldaan in een eindtijd van 3:06:35. Heerlijk. Op naar Ameland!