donderdag 26 augustus 2010

Clubkampioen in PR

Woensdagavond 25 augustus hadden we onze jaarlijkse clubkampioenschappen in Mildam. Dit jaar weer een toegenomen aantal deelnemers van 49 atleten. Ik kwam om mijn titel te verdedigen. Tegenstand kon ik verwachten van Lenneke v.d. Heijde en Chrsitine de Wit.

Om 18:00 was ik in Mildam. Het 'uitzetten' van het zwem-parcours en het Parc Fermée moest ik nog even regelen. De dag vooraf aan de clubkampioenschappen had ik me nog erg veel zorgen gemaakt over het weer. En ook deze dag zelf waren de voorspellingen niet om over naar huis te schrijven. Maar de weergoden waren ons goed gezind. En wij troffen zo'n beetje het meest ideale sportweertje voor dit evenement.

Volledig relaxed stond ik even voor 19:00 aan de start. Ik had zo weinig wedstrijdspanning dat ik me afvroeg of ik het toiletbezoek dat ik normaal voor een wedstrijd heb maar nu niet nodig was, mogelijk zou gaan missen. Om 19:00 de zwemstart van de 500m. Dat ging prima. De 250m heen door de Tjonger leek met alle zwemmers een beetje chaotisch. Na het tikken van onze originele boei (Skippybal met een vrolijk lachend gezichtje) weer 250m terug door iets meer 'begroeide' stukken van de Tjonger. Ik zat vlak achter Lenneke en dat stemde me goed, omdat Lenneke een goede zwemmer is. Ik kende een redelijk vlotte wissel en kon zo als eerste dame in de individuele wedstrijd starten aan de 21.5km racen.

Aanloopstuk en dan 4 rondjes van 5km. Benen voelden goed, maar een gemiddelde snelheid kon ik niet klokken omdat de sensor van m'n tellertje verschoof en geen snelheid meer registreerde. Al in de eerste kilometers passeerde Lenneke, maar doordat ze geen verhoogd tempo vasthield kon ik op 10m afstand blijven fietsen. Nadat we enkele keren, met gepaste afstand van elkaar, stuivertje hadden gewisseld zijn we de laatste ronde gezellig naast elkaar blijven fietsen. Geen gestayer en een ieder op eigen kracht. Wederom de frustratie wanneer dan een groepje van 4 mannen bij elkaar in het wiel ons dan passeert. Jammer dat in zo'n klein evenement als een eigen clubkampioenschap het verschil moet worden gemaakt door verschillende 'regels' te hanteren. Inmiddels kwam Christine op de fiets genaderd. Lenneke en ik wisselden een paar seconden voor haar. Start van het laatste onderdeel. LOPEN!

Ik had een vlotte wissel en won daarmee een aantal seconden voorsprong op Lenneke en Christine. De eerste 2.5km heen goed tempo gehouden. Bij het keerpunt op de 2.5km zag ik dat Lenneke maar een paar seconden achter me zat. De winst had ik dus zeker nog niet te pakken. Ook Christine zat behoorlijk dicht achter Lennneke. Ik besloot een tandje te versnellen en wilde Ton Cusiel voor mij nog proberen in te rekenen. Maar die had behoorlijk het tempo erin. Toch was het voor mij wel het punt waar ik me aan op kon trekken om zo het gat tussen Lenneke en mij te vergroten. Met gepaste voorsprong finishte ik in 1:10:41. Anderhalve minuut sneller dan vorig jaar. Super! De deelnemers druppelden binnen bij het vallen van de duister en na de laatste deelnemer binnen te hebben gehaald was het tijd om de gezelligheidin het Hof van Schoterland op te zoeken voor de prijsuitreiking. Een gelaagd clubkampioenschap op verenigings- en individueel sportief level.

Op naar de koppeltijdrit dit weekend. Dan rijden Christine, Lenneke en ik aangevuld met de versterking van Cathelijne Middendorp gezamenlijk 30km. Gezellig!

Foto Samme Steenstra; Bloed doorweekt m'n schoen na het lopen