zondag 8 december 2013

Mildam Cross (10km): weer een beetje sneller

Een lekker ochtendprogramma. Na een uurtje zwemtraining (8:00-9:00) rustig prepareren voor de crossloop in Mildam. Een van de uitdagendere crosslopen uit het crossciruit van AVHeerenveen. Vandaag even een keer niet langs de lijn op het voetbalveld van een van mijn 3 voetballende kids, maar een laatste prikkel voor het NK Cross duathlon volgende week. Mooi zacht weer, weinig wind en soms een spatje motregen.

De modder op het parcours viel mee. Na een kwartiertje inlopen en hier en daar wat geklets mochten we om 11:00 knallen. Ik herinnerde me de wedstrijd van vorig jaar. Toen liep ik de eerste 2km goed en moest ik vervolgens vanwege brandende pijn in mijn linker bovenbeen mijn tempo laten terugvallen. Dat was toen mijn laatste wedstrijd voordat ik in de medische molen terecht kwam. Ik was erop gebrand om sneller te lopen dan vorig jaar. Toen liep ik 46:53. Wanneer ik sneller zou lopen dan zou dat betekenen dat de operatie iets goeds heeft gebracht. En als ik op de tijd van 2011 uit zou kunnen komen (toen liep ik 45:41), dan zou het helemaal super zijn.

In lekker tempo gestart en gekeken waar ik mijn juiste plekje kon vinden op de singletrail. Want extra energie verbruiken om van het pad af te gaan is zonde. Ik kon goed tempo pakken en bleef bij Jan vd Heide hangen. Hij had een goede dag en na een paar kilometer werd het gat met hem steeds groter (in mijn nadeel :(). Ik voelde mijn linker onderbeen licht verzuren bij de kuit en langs het scheenbeen. Niet versneller dus. Die onderbenen moeten in de modder en natte stukken hard werken. Ik liep lang in derde positie en kon vanaf kilometer 6 als dame in tweede positie lopen. Dit tempo vasthouden, dan moest ik als tweede dame kunnen finishen. Toch rond de 8.5km even een dip. Teveel last van verzuren in mijn linker bovenbeen. Blijft toch gek hoor. Dan wil en kan mijn rechter been nog wel een stapje sneller, maar stokt mijn linker been. Het is nu eenmaal zo. En wie weet wordt dat in de toekomst nog beter. Ik keek op mijn horloge en zag dat ik een mooie finishtijd zou gaan halen. Behalve een verbetering van de tijd van vorig jaar (met bijna 2 minuten) zou ik ook nog zeker sneller finishen dan 2011. Wauw! Geslaagde missie. Ik klokte 45:06. Dik tevreden.

Dat was een mooie laatste proef voor het NK Crossduathlon in Groesbeek volgende week. In juni dit jaar niet verwacht dat ik dit jaar nog wedstrijden zou doen. Laat staan het NK. Maar, hoewel het nog zeker niet goed gaat met mijn linker been, gaan de tempo's naar behoren. Rustig trainingsweekje ligt voor de boeg. En volgende week knallen in Groesbeek:) Zin in!

Met dank voor de foto's aan Toli