dinsdag 28 augustus 2012

Zilver D20+ (4de overall) NK cross triathlon Vlaardingen

Na de TransAlp, 4 weken geleden, een weekje rust gehad en daarna me weer gestort op zwem, loop en koppeltrainingen. De zwem- en looptrainingen hadden ook voor de TransAlp niet zoveel aandacht gehad, maar dat had geen negatief effect gehad tijdens eerdere triathlons. Wel lekker om weer wat meer te zwemmen en ook om te lopen. Al merkte ik dat mijn knieen weer even moesten wennen.

We namen met 4 atleten van AVHeerenveen (Jan, Marco, Samme en ik) deel aan het NK. Paco en Jonathan namen deel aan een kortere afstand. De regenval van de voorgaande dag en ook de wedstrijddag zelf, zou zorgen voor flinke modder op het parcours. Dat viel achteraf wat tegen, doordat de zand (modder) paden ook deels voorzien waren van grind. De nobby nic voor was dan achteraf ook overbodig. Maar met de modderige editie van jaren geleden in het hoofd......

Tijdens de start om 13:00 was het droog. Het water was mooi vlak en had een aangename temperatuur van 19.5 graden. Ik ging op de 2de rij achter de snelle mannen liggen. Dat blijkt telkens weer een juiste positie voor mij. Ook nu weer. Na het startschot schieten de mannen weg; wacht ik een kleine seconde zodat de horizontaal strekkende benen mij niet in de neus steken; en go with the flow. Ik was goed weg. Kreeg een paar happen water, maar weinig klappen. Eerste slagen veel kijken om juiste positie te houden en hopen dat het veld snel uit elkaar trekt. We moesten 3 rondes van 500m zwemmen. Ik bleef mooi dicht langs de middenlijn die in het water lag. Er zat voldoende power in de armen en de ademhaling had ik goed onder controle. Na 24:21 kwam ik uit het water. Tevreden mee en een vlotte wissel.


Op m'n Santos, hop de modder in. Het parcours was wel nat, maar niet extreem modderig en daardoor ook niet extreem zwaar. Ik had weinig idee van mijn positie, maar stond gewoon goed op de trappers. 3 Rondes van 10km. De benen voelden wel goed. Bij het inrijden van de eerste ronde, nam ik mijn gel en voelde dat die niet helemaal lekker viel. Maar het beperkte me niet. In de tweede ronde zag ik Ingrid van Lubek voor me rijden. Dat was een mooi mikpunt. Ik heb veel respect voor Ingrid. Na 2 bevallingen en een bekkentrombose doet ze het weer fantastisch op de triathlons. Het leek alsof ik in de 2de ronde niet dichterbij kon komen, maar aan het eind van ronde 3 kon ik haar voorbij en wisselde als 3de Nederlandse dame (wist ik toen niet). Ik begon aan het lopen. 3 rondes van 3.5km. Benen voelden goed, maar maag niet zo. Dat betekende ietsje inhouden. Al snel passeerde Ingrid mij. En aan haar tempo zag ik dat ik dat niet zou kunnen volgen. Dat deed ik dus ook niet. Ronde 2 werd al wat zwaarder en ronde 3 voelde ik steken in mijn zij waardoor ik nog iets moest inleveren op mijn snelheid. Ik zag Jan, die ik de hele tijd in mijn vizier had, langzaam wat uitlopen. Aanzetten had voor mij geen zin meer. In 2:50:59 finishte ik als 4de Nederlandse; Zilver bij de dames 20+. Zeker tevreden. Jan haalde goud bij de heren 60+; Samme was 4de H45+; Marco 6de H40+. Paco had een mooie 3de plaats op de korte afstand. Kortom, mooie prestaties voor AVHeerenveen.

Woensdag a.s. de clubkampioenschappen in Mildam en zondag de Friese Kampioenschappen triathlon in Drachten. De laatste triathlon dit jaar..........Tri-Ambla op 15 september. Dus nog eventjes knallen:)

Fantastische foto's van John Veenstra en Jeroen Tibbe