zondag 4 september 2011

Fries Kampioen (achter de Groningers)

De voorboden voor de wedstrijd waren niet echt om vertrouwen te geven. Gedurende 4 dagen aaneen voor de wedstrijddag van de Triathlon Drachten had ik erg last van diarree (smakelijk, maar daar deinzen sporters niet voor terug toch). Ik twijfelde of ik daardoor niet te slap zou zijn. Verder was mijn eigen wetsuit na reparatie nog steeds niet teruggestuurd zoals afgesproken met Dufare #fail. Maar mocht ik de wetsuit van Samme lenen. En als je dan vlak na vertrek vanaf huis goed en wel op de snelweg rijdt en je hoort ineens "pssssssssssssssssssssssssssst" band lek........??? Maar Marcel had de oplossing. Waar ben je zonder clubgenoten;)

Om 11:30 stonden Marco en Marcel voor de deur zodat we met z'n drieen naar Drachten konden poolen. Marcel pompte mijn banden nog even stevig op omdat ik vanwege gekneusde hand/pols niet veel kracht kon zetten en ik gister net even een nieuw binnenbandje om had geplaatst. Vrrrroemmmm, weg in de auto in de regen op weg naar hopelijk een droge start triathlon Drachten tevens Fries Kampioenschap. Nouja, daar ging m'n band dus. Omdraaien? Nee, Marco en Marcel hadden allebei nog wel een reserve mee en Marcel had tevens een fietspomp. In Drachten wisselde Marcel even vakkundig mijn band en gaf mij hiervoor zijn eigen reserveband. Had ie er zelf niet meer een. Maakte niet uit, want als het mis zou gaan was dat zo bedoeld. Ok.......

Klaarmaken voor de start. Dat gaat met name gepaard met veel praatjes en begroetingen van mensen uit het tri-wereldje. Vandaag was het niet anders. En daarom gezellig. De lucht klaarde op en dus klaar voor een droge start. Bedoeling: 4 rondjes á 375m zwemmen, 4 rondjes á 10km fietsen en 4 rondjes á 2.5km lopen (was zeker korter;)).

Op een op andere wijze heb ik het dit jaar nog steeds getroffen met de start. Goede positie en goed weg. We moesten links rondden en dat was in mijn voordeel gezien ik links adem. Ik vond niet echt iemand om bij in de voeten te zwemmen, maar er was er wel iemand die ik regelmatig aan mijn voeten voelde 'knagen'. Pas in de laatste ronde 'vond ik een stel voeten' die mij mooi de laatste ronde door trokken. Ging lekker en na zo'n 24:30 kwam ik het water uit. Aangezien ik in een wetsuit van Samme zwom (met grote dank) was ik erop gefocust dat ik de rits exact tegengesteld open moest trekken i.v.t. mijn eigen wetsuit. Rits van onder naar boven. Ja, ik kon nog helder denken.

Ik had een voldoende vlotte wissel en begon aan mijn 4 rondjes fietsen. Door de regen was de weg erg glad. Bij het aanrijden van de rotonde stonden vrijwilligers al druk te gebaren dat de snelheid moest worden gereduceerd. Tja, iets vaart minderen. Hoe glad kan het zijn? Nou, erg glad. Ik verloor de grip met m'n achterwiel en voelde 'm wegglijden. Ik corrigeerde, maar reed daardoor recht op de stoeprand af. Kon niet anders dan de remmen inknijpen en het asfalt kussen. De schade viel mee. Kleine schrammetjes en bloeduitstortinkjes op heup, rug en schouder. Iets minder was (is) dat ik mijn hand/pols, die ik 3 weken geleden kneusde tijdens ATB-rit maar waar ik nog altijd veel last van heb, weer een flinke optater had gegeven. Gauw op de fiets; ketting eraf; ketting erop en rijden weer. Ik was overigens niet de enige die omging op deze rotonde. Er volgden er velen waaronder Marco, die er iets minder als mij aan toe was, maar gelukkig wel z'n wedstrijd uit kon rijden. Marcel reed bij dezelfde rotonde lek. Had het zo moeten zijn?  #schuldgevoel. Enfin, nu iets voorzichtiger in de bochten. Mijn benen voelden goed en hoewel ik in de bochten het gas eraf haalde, kon ik steeds weer prima optrekken. De laatste 2 ronden gingen helemaal goed. Doordat het wegdek weer droogde kreeg ik meer grip in de bochten en durfde ik wat meer tempo te houden. Met alsnog een gemiddelde van 32.9km/hr was ik dan ook dik tevreden.

Fietsloop wissel ging ook vlot. Ik startte, naar wat ik later begreep, als derde dame aan het lopen. Ik was heel fris van de fiets gekomen en kon ook direct soepel lopen. Lekker. Had tot de finish dus geen idee van mijn positie. Maar goed. Lopen ging heerlijk en benen voelden echt goed. Gelukkig iedere ronde water en sponzen. 't Was gewoon best warm met het lopen.  Ik finishte als 3de dame in 2:23:12 achter de Groningse zusjes v.d. Vegt. Dus Fries Kampioen!! Helemaal super.

AVHeerenveen stond weer met velen in het veld en langs het parcours. Super. Bedankt voor de support. Special thanks for Samme voor het lenen van z'n wetsuit en de mooie kiekjes (klik hier voor meer foto's van de triathlon).

Uitslagen Triathlon Drachten