zondag 13 juni 2010

Offroad in Vlaardingen; 3de dame

Zondag 13 juni werd de Rook offroad Triathlon in Vlaardingen gehouden. Twee eerdere edities van deze wedstrijd had ik ervaren in 2008 en in 2007. Het parcours in niet heel zwaar of technisch; en valt nagenoeg niets te klimmen. Maar bij nat weer kan het parcours zeer verradelijk zijn.

Vorige week had ik enorm de kriebels om een triathlon te doen. Omdat ik Heerenveen en Groningen wegens omstandigheden af had moeten zeggen, kroop het bloed natuurlijk waar het niet gaan kan. En met de offroad triathlon Vlaardingen op de triathlonagenda, leek ik mijn kriebels terug te kunnen pakken. Ik besloot donderdag 10 juni om naar Vlaardingen te gaan. De dag voor de wedstrijd was ik met Theo en de kids al richting het Zuid-westen van het land vertrokken. Dagje Duinrel in Wassenaar. Succesvol. En slapen in een chalet in Leiden van familie, maakte het dat we niet twee maal dat stuk naar deze hoek van het land hoefden te kachelen.

Zondag was het heerlijk weer. De aanvankelijke startserie van 59 atleten op de kwart werd met nog een aantal triatleten uitgebreid. Watertemperatuur van 19 graden was prima. Maar de eerste plons was nog wel even schrikken. Om 12:30 was de start. Ik kon vlak achter de middenmoot meezwemmen. Na ruim 17 minuten had ik de 1000m volbracht en kon ik richting het parc fermée rennen. Derde dame. Redelijke wissel en op de ATB. Het kostte even tijd om de ademhaling tot rust te krijgen, maar al snel zat ik in een fijne cadans op de ATB. Al snel haalde ik dame 2 in. Ik verwachtte dat Esther Tanck, die vlak na me uit het water was gekomen, me spoedig in zou halen. Maar het duurde tot ruim in de tweede ronde dat ze me bijhaalde. Het was een beetje stuivertje wisselen en Esther vertelde me dat de sport momenteel even op een laag pitje stond. Ik merkte dat ik veruit van volle bak fietste en besloot toch om het laatste stukje nog van Esther weg te fietsen, mede omdat ik de dame op 4de positie in m'n achteruitkijkspiegel had waargenomen.

Ik had een vlotte fiets-loop wissel en begon als tweede dame (achter Ingrid van Lubek) aan het looponderdeel. Halverwege de eerste ronde werd ik in behoorlijke sneltreinvaart 'verlost' van mijn tweede positie door May Kerstens. Zo wat kan die meid lopen zeg. Startend aan de tweede en laatste ronde, zag ik de achterstand van dame 4 en 5. ik moest tempo houden om hen de laatste 4 km achter me te houden. Ik heb goed tempo gelopen, maar heb niet in het rood te hoeven lopen. Het voelde heel goed. Ik finishte als derde dame in 2:05 achter May Kerstens (2:01) en Ingrid van Lubek (1:56). Zeer voldaan en een goed gevoel over mijn 3de plek.

Fijn dat de power er nog inzit en dat terwijl ik niet diep heb hoeven gaan.