zondag 7 maart 2010

Rondje Goutum 30km

Zondag 7 maart stond het rondje Goutum op het programma ter voorbereiding op Rotterdam (marathon). Met een mooie delegatie vanuit AV Heerenveen vertrokken we zondagochtend om 9:30 van de atletiekbaan van AV Heerenveen richting de atletiekbaan van Lionitas in Leeuwarden. De start van de 30km was om 11:00 onder een stralende zon. Geen sneeuw en ijs meer op de weg, geen ijskoude wind of gure regen. Nee, vandaag werden we getrakteerd op een windstille dag met kraakheldere lucht en een warme, krachtige zon.

De bedoeling was om met een groepje 5 minuten per kilometer te lopen. Dat is mijn beoogde marathontempo. We zouden dan uitkomen op 2:30. Maar de eerste kilometers  gingen erg vlot (4:45 per km) en we zaten direct al onder het schema. Maar het voelde heel goed. De benen waren sterk en we hadden een heel steady tempo. De zon bleef de hele wedstrijd bij ons.

Vanaf ongeveer 25 km, werd er een versnelling in gezet. Ik kon in eerste instantie meegaan. Maar m'n HR die de hele tijd rond de 156 had gezeten liep op naar 170 en ik besloot iets af te remmen. Ik had geen zin om de ware grens op te zoeken. Ik liet een aantal van het groepje gaan en rende de laatste km alleen. Maar het voelde goed en ik finishte in 2:23:30. Nette tijd en ook nog 3de dame. Flink stukje sneller dan het voorgenomen marathontempo. Dat biedt weer flink perspectief.

Nog 5 weken. Dan is het zover. Ik voel en ervaar dat het de goede kant op gaat en dat mijn 3:30 een realistische eindtijd moet zijn. Tot die tijd nog even maximaal voorbereiden. Ik begin, mede door het heerlijke weer van vandaag, ontzettend zin te krijgen om die 42.2km te gaan rennen.