woensdag 21 oktober 2009

Crossloop Woutersbergje

Op zaterdag 10 oktober was het Woutersbergloopje. Voor mij een ideale lokatie omdat de start nog geen kilometer verwijderd is van mijn voordeur. Nadat ik Maud om 9:00 naar de schaatstraining in Thialf had gebracht, vetrok ik in de regen met Jona en Mart richting het Woutersbergje. Door het druilerige weer kenmerkte het bos zich door vele water- en modderplassen. Ik kan me betere omstandigheden voorstellen zo 's morgens met je kids in het bos.

Nadat m'n jongens hadden warmgelopen, was het tegen tienen hun beurt voor de start op de 1km. Ondanks het hondeweer waren er toch veel jongens en een paar meisjes naar de start gekomen. Nou, Mart en Jona hebben flink in de modderplassen mogen stampen en hadden een fanatieke run.

Om 10:30 was ik zelf aan de beurt. Dit jaar nog geen loopwedstrijden gedaan, alleen triathlons. En deze korte afstand (6km) was wel weer even een andere belasting dan gewend. Ook bij de senioren een behoorlijk startveld ondanks het beroerde weer. In totaal 57 atleten op de 6km en nog 23 atleten op de 3km. Een start met 80 atleten dus, met binnen 200m al een korte daling en 2 zeer scherpe bochten. Daar wilde ik de menigte voorblijven zodat ik niet onnodig zou hoeven inhouden of vallen. Dus een snelle start gekozen. Tempo voelde aardig, maar het was wel glibberen op vele plekken. En spikes heb ik niet. Enfin, de eerste 2 rondes verliepen goed. In de 3de ronde merkte ik dat ik iets aan kracht in de benen begon te verliezen. Aan het einde van de derde ronde werd ik dan ook ingehaald door de tweede dame (Geke) in het lopersveld. Ik wilde aanvankelijk aanklampen, maar merkte dat ik tekort kwam. Geke had haar ademhaling goed onder controle en liep tamelijk soepel. Ik zou teveel moeten geven om haar bij te houden of in te halen en dan schiet het trainingsdoel erbij in. In de laatste halve ronde kreeg ik wat zwarte vlekken voor mijn ogen en wist ik ook dat ik niet verder moest versnellen. Oorzaak?

In 27:42 finishte ik als tweede dame 28 seconden achter de eerste dame. Niet geheel tevreden. De tijd is ok, maar de opbouw van de wedstrijd was niet goed geweest. Er had dus meer ingezeten. Volgende keer maar iets rustiger starten. Dat zal op mijn verjaardag zijn tijdens de crossloop op de Heide in Heerenveen.