zaterdag 3 december 2011

Tweede dame in modder cross Mildam

Het was alweer de derde cross op rij in de reeks van 6 crossen van AVHeerenveen. Omdat ik meestal op de zaterdagochtend op het voetbalveld sta met een van m'n jongens, moest ik voorgaande crossen verstek laten gaan. Vanwege flinke regenbuien waren zaterdag 3 december de voetbalvelden te nat om op te spelen. Dat gaf mij de mogelijkheid om weer eens deel te nemen aan een crossloop. En ook nog een van de leukere in de reeks: Mildam.

Na de zwemtraining van 8:00-9:00 was er alle tijd om thuis even bij te komen onder het genot van een kop thee, vergezeld door Marco. Even omkleden en om 10:15 richting Mildam. De regen nodigde niet direct enorm uit om te lopen. Anderzijds was het wel echt crossweer. Vorig jaar hadden we nog een besneeuwde, vaak gladde ondergrond met de Mildamcross, nu zou het héél veel modder worden. Er komt dan zo'n moment dat je vanuit de kantine de regen in moet stappen om warm te lopen. Maar dat was eigenlijk niet onaangenaam. Ik had wel zin en mijn benen ook wel (na 6 trainingen deze week). De grote opkomst verbaasde me nog, gezien het slechte weer.

Om 11:00 het startschot. Even 2 straatjes door in Mildam en vervolgens de bossen in. Eerste stuk was goed te doen. Bij de dames ging Lizette voorop gevolgd door Lenneke en ik. Wat er achter ons liep, heb ik niet op gelet. Het was even stuivertje wisselen tussen Lenneke en mij de eerste 2 km, maar ik besloot al snel het spoor van Lenneke's vader (Jan v.d. Heide) te kiezen. De HR zat rond 168, de ademhaling voelde goed en de benen deden het prima. Al snel werd het echt drassig en was het uitkijken in de bochten. De drassige ondergrond maakte plaats voor ware modderpoelen en vele plassen. Lekker door de bagger en zorgen dat de voeten goed contact houden met de grond. Vooral niet te veel kracht zetten, want dat zorgt voor uitglijden. Ik hield mezelf prima staande en voelde me erg goed. De kilometers vlogen voorbij en met het oog op de finish binnen anderhalve kilometer kon ik nog minimaal versnellen. Geen idee hoe dicht de volgende dame achter me zat, maar ik wilde de tweede positie erg graag vasthouden. Dus dat deed ik en volbracht de 10km cross/modder in 45:40. Prima tevreden en goed in lijn voor de Adventure over 2 weken.

Omdat er een duurloop van 1:35 in mijn schema gepland stond, besloot ik na de cross direct om te draaien en met een extra lusje van 8km naar huis toe te lopen. Heerlijk op HR 135 uitblazen van de intensieve cross. Dat was een aangename sportieve ochtend die ik het liefst wekelijks zou beleven.  
Over 2 weken de Adventure Run op Ameland (21.1km). Maar nog veel spannender vind ik de inschrijving voor de TransAlp volgende week zondag 11 december. Duimen dat het gaat lukken;)