zondag 19 juni 2011

Brons tijdens Speedman OD

Lang getwijfeld of ik me wel of niet zou inschrijven voor de Speedman. Uiteindelijk de dag voor de sluiting van de inschrijving toch besloten om mee te doen. En dan komen de weersvoorspellingen met harde wind en veel regen. Niet mijn weer!!!! Ook de wedstrijddag nog twijfels. Maar ach, karakter wordt pas zichtbaar tijdens wedstrijden onder deze heftige omstandigheden en discipline is niet voor watjes. Toch heb ik genoten van de wedstrijd en mocht met dubbel brons naar huis.
Na een enigszins onrustige nacht (blijft spannend hè?) om 8 uur m'n bed uit, ontbijtje met de kids en laatste spulletjes checken. Kids maken ontbijtje voor heit, want het is vaderdag! Om 9 uur staan we aan het bed met gedichten en kadootjes. Na een laatste kop groene thee en checken van de buienradar - die echt aangeeft dat het rond 11:30 droog is en dat er daarna geen regen meer valt - moet ik dan toch de stap zetten..... richting Groningen.

Ik arriveer mooi op tijd. Eigenlijk veel te vroeg, want vanwege de regen doe ik niet veel anders dan in de kleedkamer wachten omdat ik buiten toch nat en koud wordt. Maar twintig minuutjes voor de start vind ik het toch wel tijd worden om de spullen in het PF goed te stallen. Direct m'n wetsuit aan. Da's i.i.g. lekker warm. Een korte duik in het water. Even voelen hoe het water is, of m'n brilletje goed zit en te orienteren op de eerste 'zwemlijn'.  Dan de kant weer op. In hoeverre ik nog niet koud was, wordt ik het nu wel. Ik verlies de controle over m'n kaken en begin te klappertanden. M'n handen schudden van de kou. Ohh, jee. Voor het zwemmen ben ik niet benauwd met dit weer, maar tegen het fietsen zie ik erg op. Ben echt bang dat ik blauw van de kou zal verkleumen op m'n race.

Het startsein klinkt and go with the flow. Vijftig triatleten gaan te water, waarvan 7 dames. Het weer heeft ertoe geleid dat er toch nog een aantal atleten zich hebben teruggetrokken van de start. En met in de middag het NK sprint is de startserie toch al wat magertjes. Ik heb een super start en ben vlot weg. Weinig last van andere atleten en ik ga zeer vlot op de eerste boei af. Hoek van 90 graden en door naar de verste boei. De watertemperatuur en ook de golfjes vallen 100% mee. Het gaat gewoon lekker. Jammer dat de dames niet te onderschieden zijn van de heren (middels caps), dus ik kan niet zien welke positie ik heb. Lizette zit ongetwijfeld voor me, maar verder?? Als tweede dame klim ik naar twee rondes zwemmen uit het water. Binnen de 24 minuten, dus tevreden. De wissel is iets trager dan normaal omdat ik toch m'n armstukken aan wil hebben. Dat gaat moeizaam over m'n natte armen.

De fiets op. Hmm, ben nog best warm. Blijft dit zo. Ik start met het aanloopstuk. Pittige wind. Ach, dit is zo niet mijn weer. De zon is echt heel ver te zoeken, het knopje van de wind heb ik ook niet gevonden en de regen neem ik dan maar op de koop toe. Het fietsen gaat 'sa-sa'. Laat ik zeggen dat het niet tegen viel. Tegen de wind in kwam de teller niet boven de 25km/hr, maar voor de wind is m'n hoogst gemeten snelheid 45km/hr. Wat i.i.g. prettig is, is dat ik niet verkleum op de fiets. Het voelt prima. Al in de eerste ronde wordt ik gepasseerd door Carin Ceelaert en Janet ten Kate. Ik houd mijn tempo en drink goed door. En ook al kan ik mijn gemiddelde fietstempo van de tri Heerenveen niet evenaren, ik kom toch zelfverzekerd met een goed gevoel aan in het PF voor de laatste wissel.

De wissel gaat vlot, hoewel verkrampte vingers ervoor zorgden dat ik m'n tweede schoen moeilijk aankrijg. Ik begin als 4de dame aan het lopen, 3 minuten achter de eerste dame en 2 minuten achter dame 2 en 3. Jammer dat je de verschillen op dat moment niet weet. Eerste stukje viaduct omhoog. Ik merk dat mijn tenen volledig gevoelloos zijn. 't Voelt vreemd, maar ik kan er prima mee lopen. Doordat we 5 rondes van 2km lopen met daarin een heen-en-weer stuk waren de verschillen met mijn voorgangster snel in beeld. Eerst maar even lekker in mijn pas komen die eerste ronde. Nou, dat ging prima. En zo kon ik al in de tweede ronde Janet bijhalen en een derde plaats overnemen. Het lopen ging soepel; fijner dan in Heerenveen. Het weer bleef waardeloos, 100x slechter dan in Heerenveen;)

Hoewel ik inliep op dame 2 (Carin Ceelaert) hield de derde positie. Ik finishte in een eindtijd van 2:27:34. Zeker wel tevreden en gelukkig niet verkleumd. Clubvrienden van AVHeerenveen hadden eveneens mooie prestaties laten zien. Met nog de felicitaties voor Jan v.d. Heide die 's middags tijdens het NK sprint tweede werd bij de heren 60+.
Olympic Distance
Samme Steenstra (1ste H40+)   2:12:32
Kees v.d. Laan (2de H40+)       2:14:52
Henk Meijers (4de H40+)         2:15:53
Marcel Walstra (5de H40+)      2:16:35
Silvia Brouwer (3de DOA)       2:27:34

Sprint
Fre Adema (2de H40+)             1:13:46
Riekele Heide (1ste H60+)        1:44:41

Sprint NK
Jan v.d. heide (2de H60+)         1:14:12